tisdag 15 september 2015

Copenhagen Half Marathon 2015

Nu är jag tillbaks i Svedala efter utflykten till Köpenhamn! Jag skall alldeles strax delge er mina tankar och reflektioner över loppet, men låt oss först hoppa tillbaks lite i tiden och dra förutsättningarna.
Efter sisjöloppet fick jag ett riktigt bra kvitto att jag var på gång igen och jag var riktigt taggad över att testa mina gränser på köpenhamns gator. Vad händer då? Jo, min dotter blev tokförkyld och självklart passade Mr Murphy på att hånskratta mig rakt upp i ansiktet och tidswarpa mig rakt in i snor, feber och halsontsdimensionen. I onsdags gick jag hem från jobbet vid 10-tiden, bäddade ner mig och bestämde mig för att göra allt jag kunde för att bli frisk. Det kändes som lite flashback till inför Stockholm maraton. Blev riktigt förbannand! Alltså, folk måste ju tro att jag gör mig till när jag gnäller om att jag alltid blir förkyld när jag skall prestera. Låt mig försäkra er om att så inte är fallet. Ni som känner mig vet att jag rullar inte så. Jag står för mina prestationer, bra som dåliga. Så nu vet ni det (om ni inte redan visste det).
Torsdagen spenderades i sängen. Status –dålig. Tryck över bröstet och väldigt rosslig. Dock kände jag mig ganska pigg i kroppen, men jag var väl medveten att tryck över bröstet får man inte springa med, det är direkt farligt. Rossel skiter jag i. På fredagen var jag fortsatt pigg i kroppen och nu hade brösttrycket släppt en hel del. Skiten hade flyttat upp i näsregionerna och jag lät som en kraxig, gnällig kråka med damp (uppdämt löparbehov).

Så, lördagen infann sig, min kära fru skjutsade ner mig till mölndals station efter upplock av roten, som skulle debutera på gubbresa. Nu är han inte gubbe än, men han tränar på det. På station väntade überläkaren och tillsammans äntrade vi öresundståget. Roten var i samma sits som mig, han hade haft lite halskänningar och var tung i kroppen. Vi var definitivt inte övertygade om vår egen förträfflighet. Überläkaren var vid gott mod och hade inga förkylningskänningar alls.

Vaknade på söndagen och nu hade jag inget tryck över bröstet längre! Dock var jag fortfarande rosslig, men jag var dampstudsig, pigg i kroppen och ville bara springa och ta ut mig! Samtidigt som jag var lite ängslig över hur kroppen skulle reagera när jag väl sprang. Tänkte såhär: ”Om jag utgår från att kroppen är med mig, vad är jag i för form då? ärligt. Hmm, en bra dag kan det faktiskt vara så att jag är i persform, så säg 1.21-blankt. Okey, det är 19:15 femmor rakt av. Sen måste man såklart spänna bågen och utmana sig själv, utan att vägga då såklart. Jaha? Då är det ju enkelt. 19:00 femmor, milen på 38 och sedan kriga”. På så sätt ger jag mig själv chansen till mirakel och har också perschans.
Läget på de andra 2/3 av gubb/grabbskaran var delat. Roten sammafattade allt såhär ”om jag var hemma och skulle tränat idag, så hade jag inte sprungit”. Überläkaren var mer glad i hågen och kände sig pigg, och hoppades få ett bra svar av loppet efter ett tags negativ spiral.

Utöver alla obesvarade frågor som bara kan besvaras av ett besök i utmattningens tecken valde Köpenhamn att visa upp sig från sin mest griniga sida. På väg till startområdet blåser det ganska kraftig och det regnar. Först litegrann och när vi väl kommer till startområdet börjar det vräka ner en hel del. Kombinationen starka kastbyar och ihållande regn är inte direkt upplyftande när man tar av sig i linne och kortbyxor. Dock var temperaturen perfekt, ca 15 grader. Just vid den här tidpunkten (30min innan start) var stämningen i vårat läger i botten. Vi sammanfattade det med ”vi springer igenom skiten på 1.25 och dricker öl”. Vi splittrades upp, roten ville värma upp, jag gick direkt till startfållan och joggade runt i cirklar. Tio minuter innan start möts vi upp igen. Hans plan var också att öppna på 19min på 5km och se hur det känns. Några minuter innan start slutar det regna! Himlen är tungt grå och det blåser, men det regnar inte och temperaturen är perfekt.

Pang! Starten går. Jag och roten springer tillsammans. Fokuserar på att springa avslappnat och hitta bra flyt. Det gör jag nästan omgående till min stora lycka. Känner att kroppen är definitivt med på att springa. Vi kommer i fatt Malin Ewerlöf. Lägger oss bakom henne och inser att hon springer klockrent i 3’48-fart. Jag tänker att jag skall ligga i hennes rygg så länge hon springer jämnt. Efter ca 3km drar roten ifrån ca 5-10m, men han ligger kvar där. Det slår mig att det är väldigt många som ligger runt fart för en sluttid på 1.20. Det är bra, bara att försöka gå med. Vid 4km hänger jag med i en bra klunga och lämnar Ewerlöf bakom mig. Känner mig väldigt avslappnad och rytmisk i min löpning. Passerar 5km på 18:58, perfekt. Jag bara flyter på. Vid 8k tar jag en gel och in i munnen kommer en överjäst smörja med klumpar. Spottar och fräser och lovar mig själv dyrt och heligt att sluta förvara geler i skåpet över spisen hemma... Passerar 10km på 37:58. Aldrig har jag passerat milen på en halva på denna tid och ändå känt mig hyfsat fräsch. När jag har gjort det har ansträgningen varit mycket högre. Mycket nöjd med detta och tänker ”okey, en femma till på 19:00 så blir det bra, kom igen nu” vid 11km börjar farten ta ut sin rätt, jag tappar men försöker bita i så gott jag kan. Vid 13km hamnar jag lite i ingenmansland och just här var enda gången vinden verkligen störde. Rak motvind 1km när man har en tvivelsvacka är inte bra. Malin Ewerlöf dundrar förbi mig. Gjorde vad jag kunde, passerade 15km efter en femma på 19:35. Blir lite negativ, hade verkligen velat att den hade gått i 19-19:15. Peppar mig själv att det är inte så illa pinkat, men du får fan inte tappa mer nu. Lider alla helvetes kval härifrån. Redo att ge upp, tänker att äh, det blir bra som det är, 1.22-23 är också bra, varvat med NEJ FÖR HELVETE, KÄMPA HELA VÄGEN! ALLT ANNAT ÄR FÖRKASTLIGT! Upp i steget igen och flyt, inte sitta ner som en skitnödig pensionär. Seså, kom igen. Kämpa kämpa. Riktigt tungt har jag det. Går om några personer som tidigare har passerat mig och det gör mig lite positiv, men blir omsprungen av nya. Efter vad som känns som en evighet i utmattningens yttersta mörker passerar jag äntligen 20km. 19:32! Det där blev jag riktigt nöjd och stolt över. Dom 5km var ohyggligt jobbiga och jag är stolt över hur jag klararde dem utan att tappa mer fart. Sista kilometern! Ger allt jag har och ser att jag ligger runt persfart om jag ger allt. Kommer upp på en lååång målraka och långt där framme ser jag målklockan. Kollar min klocka och ser att det finns ju chans att göra 1.20.5x ge allt nu! Målrakan är säker 500m. Jag gör vad jag kan, men allt jag hade gick åt till djävulsfemman 15-20k. När jag närmar mig ser jag att jag inte kommer hinna, men jag kommer persa! satte sista 1,097km på 4:07 vilket ändå är 3’45-fart. Det fanns inte mer, jag gav allt jag hade och jag känner mig riktigt nöjd och stolt över det. Ger man allt måste man vara nöjd. Det är lagen. Och jag persade!! 1.21.10 hela tolv sekunder snabbare än mitt tidigare rekord. Blir stolt över att jag nu fyller 43 år och slog ett sex år gammalt pers. Med detta i bagaget innan maraträningen börjar kan det blir riktigt bra till våren.



Träffar roten som är strålande glad! Han persar med 1,5min och gör 1:19:04 och första gången under 1.20. Det är en sinnesjukt bra prestation och jag är på riktigt glad för honom. Efter en stund kommer überläkaren i mål och är jättenöjd med sitt lopp. Han fick ett positivt svar och han gick under 1.40 med marginal och landade på 1:38:22.




Vi var ett glatt gäng som gick tillbaka till hotellet. Nu började det regna igen, men det spelade ingen roll. Vi var bara glada, nöjda och stolta. En mycket bra resa i grymt trevligt sällskap! Kan verkligen rekommendera Köpenhamn halvmaran. Mycket bra bana och organisation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar