torsdag 21 maj 2015

Den sponsrade motionären och hens tröttsamma reklam

Reklam kan vara roligt och givande och den kan vara fruktansvärt irriterande. Personligen är jag mycket intresserad av att läsa att någon av mina löpande bekantskaper gjort ett bra skoinköp och vill gärna höra om skons förträfflighet. Det som triggar mina kräkreflexer för reklam är när motionärer basunerar ut att just det här märket på sko och kläder är såå fantastiska och bäst. Nu är det ju så att det oftast är samma märken, som satt i system att quasisponsra någon i mellanmjölksträsket med stor skara följare på sociala medier med ett par skor eller en tröja/jacka. Motionären känner sig hedrad och lite extra cool och gladeligen bombarderar sitt flöde/blogg med att hylla dessa märken, företaget förlorar ingenting och får en hiskeligt massa gratisreklam. Win win? knappast. Win för företaget och en såld själ.

Att en elitlöpare gör det är en sak. Dom gör det för att dom är sponsrade på riktigt och det antagligen står inskrivet i deras kontrakt. Det är helt okey eftersom de oftast gör det lite försynt och man kan ganska lätt läsa mellan raderna att dom tycker varken bu eller bä om produkten, men dom får skor, kläder och ev. lite pengar som dom verkligen behöver för att kunna utöva sin idrott.

Detta har stört mig ganska mycket de senaste åren. Turligtvis har det ebbat ut lite nu, men för ett par år sedan var det nästan löjligt. Jag har till och med slutat följa en del som ägnar sig för mycket åt det här. Personer som är intressanta och haft mycket bra att säga, men där det sakteliga har övergått i ett upprapande av märkens förträfflighet. Märken som dom inte valt själva och antagligen inte skulle välja själva. Intressets makt är stor, att få känna sig som någon som verkligen presterar något, att få något gratis som man egentligen har råd att köpa själv, det måste betyda att man är speciell, eller?

Jag kan själv göra reklam, och även gör det, för saker jag själv fastnat för. Men då är det något jag själv valt att köpa just för att produkten är intressant och jag tycker om den. Precis såsom jag själv gärna läser reklam av andra som gjort sina egna val. Är jag kanske avundsjuk för att jag inte är sponsrad? Nä. Skulle inte tro det.

Det är skillnad på reklam och reklam.


Förövrigt skall jag gå och hämta ut min nummerlapp till varvet snart, och klämma på lite skor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar