måndag 5 oktober 2015

Vecka 1 (När man hittar sweet spot och dödar mil)

Förra veckan markerar avstampet för träningen inför starten i Hopkington den 18:e april 2016. Jag har alltså 29 veckor på mig att förbereda mig för leverans. Så varför inte lite veckosammanfattningar kryddade med iakttagelser och Goranoidiska reflektioner? Jo, men så kan det nog få bli, därav titeln ”Vecka 1” i den här blogposten. Vecka 1 startade med pompa och ståt kan jag säga! Det finns en känsla i min löpning som oregelbundet dyker upp som gubben i lådan och väl separerad av månder av rent jävla slit. Det är en fantastisk känsla och jag önskar att den kunde få för sig att infinna sig lite oftare och gärna längre. Efter bihåleproblemen startade jag upp lite försiktigt och sedan var det måndag. Så jag joggade på lunchen och avslutade med 10x100m sprints på Åby friidrott i sol och krispig luft. Kände mig tillfreds. På tisdagen sprang jag till och från jobbet. Redan på morgonen kände jag den där känslan komma krypande. Kroppen svarar direkt och transportjoggen gick i drygt 4’30-fart och då bromsade jag mig igenom. Av någon konstig anledning går det snabbare på morgonen än på eftermiddagen. Hursom, när denna känsla infinner sig blir jag inte sliten i kropp eller knopp, det känns som jag kan träna hur mycket som helst. På onsdagen testade jag ett nytt koncept genom att lägga in tröskelträning på vägen hem från jobbet. Igen for jag iväg som en raket på morgonen (nåja, 4:30-fart). Eftersom jag har ett färskt resultat på halvmaran hade jag svart på vitt att min tröskelfart bör vara 3:48/km. På eftermiddagen befann jag mig på Åby igen med en enda lag muttrandes i skallen ”hitta rätt fart från början och stanna där”. Jag har en tendens att springa mina trösklar liiite för snabbt. Det är förkastligt. Så nu skulle jag fan göra rätt. 5xmile med 1’ vila. Satte passet perfekt och stängde onsdagen på knappt 24km. På hemjoggen etsade jag fast känslan om hur ett tröskelpass skall springas. På torsdagen var tanken att jag skulle vila, men eftersom jag befinner mig i den den fantastiska löpglädjekänslan var jag som en studsboll och joggade med Jojjeman på lunchen. Sen åkte vi till landet för långhelg i såntdär perfekt höstväder ni vet. När luften är lite krispig, solen skiner, det är vindstilla och skogen exploderar i gult, orange och rött. Landet ligger förövrigt just utanför Åmmeberg, en snabbdistans från Askersund. Så på fredagen var det dags för långrepa. Eftersom Bostonträningen börjat måste man springa långpass. Jag har inte sprungit längre än 20km på ett bra tag, men bestämde mig för att köra min underbara långsväng på 27,5km. Tjoff bara. Rakt upp och ner. Springa långpass funkar alltid och sliter inte nämnvärt på min kropp. Det är verkligen något speciellt med grusvägarna i Närke. Att springa 2 timmar och 9 minuter utan att bli störd av någonting, det är löpglädje. Okey då, skall erkänna att idyllen stördes av möte med en bil. En bil på två timmar får anses som godkänt. Följde upp fredagens löpeskapader med en jogg på lördagen. Den var också helt magisk! Rullade ut vid 10-tiden i tunga dimbanker. Först över lidan, sedan ner förbi Rosengrens, golfbanan, banvallen och hem. Helt tyst och lite trolskt ute. Sprang med en djup känsla av välbefinnande och ro. Det finns ingen hejd på superlativen man kan skriva om denna lilla plätt på jorden. Det är vårat andningshål och det är vackert.




Stängde veckan redan på lördagen efter 101 avverkade kilometrar. Även om jag inte ville vila på söndagen insåg jag att jag nog borde göra det. Så då gjorde jag det. Vecka 1 avklarad med bravur.

Svärfar informerade om att de lekt med tanken om att installera en vedeldad badtunna vid altanen och undrade vad vi tyckte om det. Det blev ett unisont JAAAA! på den frågan. Fatta vad grymt det hade varit att få ta hit likasinnade löparpolare en långhelg, springa massor av mil och sen bada tunna och dricka öl. Det hade varit nåt! Borde gå att styra upp till vårkanten tycker jag. Badtunnan skall ligga där den gamla tunnan står, med utsikt över långvik. Blir perfekt!


One down, 28 to go...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar